Is er een goede en verkeerde kant aan haakwerk ? | Haaktips amigurumi

Is er het belangrijk om te weten dat er een goede kant en verkeerde kant zit aan een haakwerk? Ja. Meestal is de goede kant de voorkant van het haakwerk. En de verkeerde kant de achterkant. Dit kan van belang zijn als het patroon bijvoorbeeld aangeeft dat je alleen in de voorste steek moet haken. (of alleen in de achterste steek.) En dan moet je wel weten hoe de goede en verkeerde kant van je haakwerkje met vaste steken eruitziet.

Rijen of toeren?

De meeste haaksters die dekens of sjaals haken herkennen de vaste steek wel bij een plat werkstuk. Zij haken vaak in rijen, en dus heen en weer. En draaien het werkstuk elke keer om. Echter als je in toeren of spiraal gaat haken, zoals bij een amigurumi, zit die vaste steek er anders uit.  Daarom drie foto’s om dit te verduidelijken.

Voorbeeld 1: Dit is een voorbeeld van een VOORKANT van een haakwerk dat in vaste steken in toeren / spiraal is gehaakt.

Voorbeeld 2: Dit is een voorbeeld van een ACHTERKANT van een haakwerk dat in vaste steken in toeren / spiraal is gehaakt.

Voorbeeld 3: Dit is een voorbeeld van een haakwerk dat in vaste steken in rijen is gehaakt. Hier is geen verschil in voor en achterkant.

Amigurumi haak je altijd in toeren. Dit wil zeggen dat je na elke ronde verder gaat zonder te keren of afhechten met een halve vaste in de eerste steek van de toer. Je haakt gewoon verder in de eerste steek van de vorige toer om de volgende toer te beginnen.

Help! Mijn rij verspringt… klopt dit wel?

Je zult merken dat het begin van de toer met elke ronde telkens iets verder naar rechts begint (of naar links als je linkshandig bent) Maar maak je geen zorgen. Dit is normaal in het haken van een spiraalvorm. Als de ontwerper het wil dat je markeerdraad (die vaak wordt gebruikt bij amigurumi) in een rechte lijn gaat lopen, zal dit in het patroon worden aangegeven. Vaak moet je dan om de zoveel rondes enkele extra steken maken. Dit zie je vooral in de Russische patronen.

Volgende week een sneakpreview. Kom je dan weer kijken? Wil je nog teruglezen waar het eerder over ging? Dat kan. De onderwerpen vind je hier op de pagina “instructies”