#12 Hoe heb ik het geleerd | ontmoet de maker

Ik heb leren haken in 2003. Ik was zwanger en blijkbaar had ik toen behoefte om dingen te gaan maken. Ik heb zitten neuzen in de oude boeken van mijn moeder, heb een oude haaknaald bij haar mee genomen (zo’n prym naald) en ben begonnen met haken.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Eerst een lapje. Wat oefenen met steken. Ik heb wel tig boeken geleend van de bibliotheek met voorbeelden van haaksteken. En maar oefenen. Filmpjes online waren er nog niet. Dus ik moest het zelf uitvinden. Haakboeken ook maar enkele. Tijdschriften gelukkig wel. Maar allemaal “ouderwets” met vooral kleding.

Al snel ben ik gestart met het haken van een poncho met leuk gekleurd garen en een lekkere dikke haaknaald. Kindermaatje… dus zo klaar. En toen kwamen er kleine patronen. Kleine kleedjes. Sjalen en mutsen waren niet mijn ding. Dus ging ik op zoek naar iets anders. Knuffels! Internet kwam al op zetten. En er was een haakforum waarop ik actief werd. Er waren ook Google + groepen, die haakten. En zo groeide het langzaam.

Ik kreeg uiteindelijk het boekje Gehaakte Beestenboel van Christel Krukkert. En toen was ik verkocht. Daarna ging het hard. Ik bleef maar ontdekken en haken. Ik zag de prachtigste patronen en gehaakte beesten uit Amerika online. Maar deze kon ik toen nog niet kopen. Ik had geen credit kaart. En paypal, ideal e.d. bestonden nog niet. Dus ging ik het maar nahaken. Dit is een voorbeeld… het is een gehaakte lama. Nagemaakt van Delicious crochet. Gewoon op gevoel.

Hoe heb jij leren haken? Ik ben wel benieuwd. Zijn er nog meer mensen de zonder internet het zichzelf hebben moeten aanleren? Of zijn jullie allemaal later begonnen? Laat je van je horen? Dat vind ik leuk. Tot volgende week.

Advertenties

2 reacties op ‘#12 Hoe heb ik het geleerd | ontmoet de maker

  1. Haken heb ik mezelf ook aangeleerd. Ik weet nog dat alles in het begin kokervormig werd. Ik deed of dat de bedoeling was en gaf aan een oom een gehaakt kokertje om zijn sigaar in te bewaren. Ik denk dat ik een jaar of zeven was. Die oom bestelde toen bij mij een neuswarmertje….
    Patronen ben ik pas járen later gaan gebruiken. Ik denk wel meer dan 25 jr. later.
    Aan de knuffels ben ik pas een jaar of 10 geleden begonnen, allemaal fantasie en heel af en toe een patroon. Ik word volgende maand 72 jr.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.